privé zakelijk

Rekam verbindt.

30jaar

Stichting Rekam viert dit jaar haar dertigste verjaardag. In 1990 ontstaan uit een fusie van vele kleine kabelorganisaties, verzorgt de stichting nu al drie decennia radio, televisie, telefonie en internet in Gouda en omstreken. In die tijd zagen zij de wereld om zich heen veranderen. Niet alleen vergeelden de foto´s zelf uit die tijd, ook de asbakken van de bedrijfsborrel en de kaartenbakken die erop stonden zijn verdwenen. Het vroegere kabeltelevisie werd langzaam tv-on-demand, analoog werd digitaal, internet kwam op en inmiddels wordt glasvezel uitgerold. Ondanks al die veranderingen wist Rekam in die dertig jaar toch relevant te blijven. Hoe heeft zij dat gedaan? Een kijkje achter de schermen van deze door en door Goudse stichting.

Betaalbare Radio en Televisie

Het is eind jaren ’80 en kabeltelevisie verdringt de antenne. Op veel plaatsen in Nederland ontstaan plaatselijke kabelstichtingen. Deze stichtingen uit onder andere Berkenwoude, Moordrecht, Oudewater en Gouda worden in 1990 verenigd in de stichting Rekam (Regionale Kabeltelevisie Midden-Holland).

Het medialandschap is in die tijd overzichtelijk. Op de bank kijken en luisteren wel 90% van de Gouwenaars via Rekam. Aan de andere kant van de kabel bevinden zich de tv zenders; Nederland 1,2 & 3 en een groeiende groep commerciële en buitenlandse stations. Buiten een kleine markt voor satelliettelevisie is Rekam de enige manier om een breed pakket televisiezenders te ontvangen in Gouda. Ze dragen de zorg over de kabels in de grond en richtten zich op hun kerntaak: goede radio en tv bieden voor een betaalbare prijs. Omdat het een stichting is speelt het behalen van grote winsten geen rol.

Testbeeld

Wie zich de tijd van vierkante, grote televisies nog herinnerd, weet wel hoe anders tv kijken er toen uit zag. Om te beginnen was alles analoog, het zappen ging daardoor sneller, maar het aantal zenders was ook beperkt. Op het mozaïekbeeld was een overzicht te zien van alle livebeelden van de zenders op de kabel. In de jaren ’80 was er overdag alleen het bekende testbeeld, de cirkel met kleurtjes. Was er storing, dan zag je ruis. Onderhoud aan het netwerk was destijds eenvoudig, vertelt Peter Oskam van Rekam: “Als ‘s avonds het 6 uur journaal maar weer te volgen was, was het goed”.

Verandering in de lucht

Dit was tv, dacht je als kijker, hoe zou dit kunnen veranderen? Toch kwam de markt rond 2000 in beweging en brak een tijd aan van overnames. Waren er in 1998 nog ruim 200 kabelaars in Nederland, ze zijn nu bijna op twee handen te tellen. Rond 2000 kwamen er steeds meer zenders. De digitale doorgiftemogelijkheid van programma’s zorgde voor meer capaciteit. Rekam speelde op deze ontwikkeling in door de doorgifte op haar netwerk te digitaliseren. Veel mensen zullen zich nog de grijze kastjes bij de televisie kunnen herinneren voor digitale ontvangst. Met de groeiende capaciteit werden ook de kanalen met de bekende vissen en het beeld van de markt aan het pakket toegevoegd. Verder stelde de stichting het netwerk open voor andere aanbieders, wat leidde tot de samenwerking met Caiway. De gebruikers van het netwerk van Rekam konden nu tegen meerkosten extra zenders ontvangen.

Een minder gewenste ontwikkeling waren zenders die geld gingen vragen voor doorgifte van hun signaal. Dit was er de reden van dat de doorgifte van Discovery Channel en Eurosport werd gestaakt. Veel mensen zullen zich ook nog de acties in de jaren negentig herinneren om MTV, uiteindelijk met succes, voor de Goudse kabel te behouden.

Toekomst on demand

De concurrentietimmerde intussen aan de weg, Rekam zag het aantal abonnees slinken. Maar wat is dan de toekomst van de stichting? Dat is simpel: een open netwerk beheren met zoveel mogelijk mogelijkheden voor de Gouwenaars. “Je moet je voorstellen dat wij de wegen (het netwerk) bieden, en dat providers daar met hun vrachtwagens (signaal) overheen rijden”, vertelt Peter. Providers betalen Rekam voor het afleveren van hun diensten via het netwerk van Rekam. Zij zijn daarmee dus eigenlijk de klanten geworden van de kabelstichting.

Anno 2020 is er nog een aanzienlijke groep abonnees bij de Rekam. Toch lijkt het erop dat deze manier van tv kijken in de toekomst zal verdwijnen. TV wordt namelijk steeds meer on-demand: kijkers sturen hun provider een signaal van wat zij willen kijken en krijgen dat individueel voorgeschoteld. De nieuwe kracht van tv en internet is de uitrol van glasvezel, die Rekam samen met partners organiseert: “In de toekomst wordt alles glasvezel”, verzekert Peter telefonisch. Dat dit netwerk in handen is van stichting Rekam, geeft hun de troefkaart in handen waarmee zij ook in de toekomst relevant kan blijven.

Op naar de volgende 30 kaarsjes dus!